HVORDAN SLUTTE Å TENKE NEGATIVT!

HVA

Negative tanker er ikke en del av deg, men en dårlig vane. Som en radio tunet inn på en negativ kanal. Det handler om å lære hvordan å vri over bryteren på den positive kanalen. De positive tingene er der hele tiden, det handler bare om hva vi velger å fokusere på. Du har kanskje opplevd at du lærte om en ting på skolen for så å komme hjem å høre noen snakke om akkurat den tingen på radioen. Det er fordi du nå er obs på det temaet du lærte om og nå ser det over alt. Dette gjelder også nettopp negative og positive ting. Hjernen vår er et vanedyr og om vi er vant til å tenke negativt så er det det som vil føles mest avslappende og naturlig. Derfor må vi finne en måte å legge om tankemønsteret vårt. Jo oftere vi tenker negativt jo mer forsterket blir vanen. Vi må stille inn antennen som så lenge har stått mot en negativ kanal i en mer positiv retning!

VISSTE DU at etter å ha tenkt negative tanker som får deg i dårlig humør vil kroppens immunforsvar senkes i flere timer! 

 

ANBEFALING For deg som liker å høre på podcaster og som ønsker en virkelig god venn og psykolog i lommen, så anbefaler jeg «Help Me Be Me» av Sarah May B. Hun har en podcast for de fleste problemer og forteller deg ikke bare hvordan du skal komme deg over de, men også hvorfor du føler det slik du gjør. Det å vite hvorfor er noe jeg selv føler har hjulpet meg i å forstå og deretter korrigere. Help Me Be Me finnes på blant annet Itunes og SoundCloud. Klikk play over for å høre Sarahs episode om negative tanker. 

KILDER YAYWITHMEHELPMEBEME  | HAPPIFY  | HUFFINGTONPOST

HVORDAN

SKIFT FOKUS Det å endre tenkemåte krever mye energi nettopp fordi vi må bryte en tankebane som har blitt en vane. Det vil ta tid å legge om tankene på nytt , men det vil så absolutt være vært det! Snart blir det lettere å fokusere på det positive. Skift fokus når hjernen svever over på negative tanker. Hør på en god podcast, bruk pusteteknikker, løp deg en tur. Ikke nekt deg selv å ha negative tanker, men se heller på det som en tv som står i bakgrunnen, du kan velge å ta del i det som vises på TVn eller du kan velge å fokusere på noe annet. Du er ikke tankene dine , men tankene kan påvirke hvordan du føler deg, så om du jobber med å fokusere på positive ting vil du etterhvert føle deg bedre.

STYRK SINNET DITT  Det å drive med meditasjon eller yoga har jeg selv erfart at hjelper meg når jeg har perioder der jeg tenker negativt. Det har lært meg å tre tilbake og bare observere de negative tankene uten å ta del i de. Under yoga er det fokus på å lære å tømme hodet for tanker. Det å kunne bare være i nuet uten å ha en eneste tanke som flyr forbi i hodet. Måten vi lever på i dag gjør at det er ekstremt vanskelig for oss å skru av. Vi ser på en serie på tv, i mens vi sjekker en blogg på laptopen og legger ut en snap på telefonen. Yoga og spesielt Yin Yoga legger fokus på å tre ut av den hektiske hverdagen, fokusere på pusten og å få kontakt med kroppen din. Flere og flere treningssentre har gode yoga-tilbud og du finner fort ut hvilken gren som passer best for deg. Bonus! Yoga frigjør masse giftstoffer i kroppen og utskiller de samme positive hormonene som ved normal trening. 

PÅVIRKNING FRA ANDRE Etterhvert som du blir flinkere til å fokusere på det positive vil du nok legge mer merke til det når andre styrer over på negative temaer. Her er det viktig at du husker målet ditt om å bryte ut av det negative tankemønsteret, ikke kast deg på gamle vaner men prøv heller å styre samtalen i en litt mer positiv retning. Om du tar del i andres negative tankemønster detter du bare rett tilbake til der du startet. Om du står på ditt og holder på det positive, så kanskje du bidrar til at personen du snakker med også blir mer positiv! Er du i en situasjon der du er nødt til å lytte , prøv å ta et skritt tilbake og ikke emosjonelt ta del i samtalen. Litt som med TVn vi snakket om over.

Det tar styrke og tid å jobbe med seg selv, men om du tar utfordringen vil du få så mye igjen for det! Riv av deg de mørke solbrillene og se verden slik den er ment å sees! Det høres klisjé ut men det er du som styrer tankene dine og ikke omvendt, husk det.